Sony (SONY) utworzyło specjalną jednostkę firmy, która ma zajmować się jedynie grami mobilnymi. Dzięki niej marka kojarząca się w zasadzie większości ze światem stacjonarnych konsol zmienia środek ciężkości z produkcji konsolowych na mobilne.

Japoński gigant gier uruchomił PlayStation Studios Mobile Division które ma działać niezależnie od konsolowych jednostek Sony. Spółka poinformowała również, że przejęła firmę Savage Game Studios z siedzibą w Helsinkach i Berlinie. Ten ruch nastąpił po trudnym drugim kwartale dla działu gier. Firma obniża również całoroczną prognozę zysku, ponieważ boom wywołany paradoksalnie przez COVID-19 i obostrzenia za nim idące - podczas którego ludzie utknęli w domu, grając w gry wideo - zaczyna powoli zanikać. Sony również nadal boryka się z łańcuchem dostaw i nie może zaspokoić popytu na swoją flagową konsolę PlayStation 5. Marka od kilku lat dominuje na rynku konsol, rzecz jasna dzięki legendarnemu PlayStation, ale szuka również możliwości dywersyfikacji. W tym roku japoński gigant gier planuje wydać około 50% wszystkich swoich gier na PC i urządzenia mobilne do 2025 roku, w porównaniu z 25%, które tworzy obecnie. Według Serkana Toto, dyrektora generalnego tokijskiej firmy konsultingowej z branży gier Kantan Games, to się wydarzy, jeżeli Sony zwiększy nacisk na urządzenia mobilne. Jest w tym działaniu sens - według Newzoo konsole stanowią około 27% rynku gier o wartości 196,8 miliardów dolarów, podczas gdy urządzenia mobilne stanowią ponad połowę przychodów.

Zakup Savage Game Studios jest kontynuacją niedawnych przejęć Sony, które mają na celu przyspieszenie rozwoju różnych tytułów na różnych platformach. W opinii Hermena Hulst, szefa studia PlayStation spółka musi nadal rozszerzać i dywersyfikować ofertę poza konsolami, dostarczając niesamowite, nowe gry większej liczbie osób niż kiedykolwiek wcześniej. Savage Game Studios pracuje nad "nową mobilną grą akcji na żywo AAA". Oznaczenie "potrójnego A" to nieformalna klasyfikacja branżowa, zwykle odnosząca się do przebojowego tytułu. Produkcja ma po premierze być aktualizowana, by przedłużyć jej żywotność. Według Daniela Ahmada, starszego analityka w firmie Partnerzy Niko, sukces Call of Duty Mobile i Diablo Immortal na urządzenia mobilne, które zostały pierwotnie zaprojektowane z myślą o konsolach i komputerach PC pokazuje, że istnieje zapotrzebowanie na dobrze znane tytuły na mniejszych ekranach, "jeśli zostaną dobrze wykonane". Strategia mobilna Sony prawdopodobnie będzie opierać się na ogromnej bibliotece własności intelektualnej, ale także skupiać się na tworzeniu nowych gier na mniejsze urządzenia.

Sony to producent konsol, który dopiero ostatnio zrobił duży krok w kierunku gier mobilnych. Podobne ruchy można już było zaobserwować u konkurencji - Microsoft, (MSFT) twórca Xboxa również wprowadza rozrywkowe formaty mobilne dla graczy. Z kolei Nintendo robi to samo, ale już 3 lata. To są marki, które zna każdy, ale Sony będzie musiało konkurować z firmami, których tak naprawdę wcześniej nie było, zwłaszcza z chińskimi gigantami takimi jak Tencent i NetEase, czyli dwoma największymi producentami gier mobilnych na świecie. W opinii pracowników Sony firma wciąż ma spore szanse na sukces wierząc w żelazną siłę swojej marki. Zobaczymy jednak, czy Sony nie wykonało ukłonu w kierunku gier mobilnych za późno.