Twoje włosy źle się ułożyły i nie chcesz włączać kamery podczas spotkania online? Microsoft (MSFT  ) ma na to sposób.

Na corocznej konferencji Ignite firma Microsoft zaprezentowała Mesh dla Teams, aktualizację swojego produktu Teams, która pozwoli Ci brać udział w wirtualnych spotkaniach w postaci animowanego awatara.

Co więcej, dzięki Mesh już niedługo będziesz mógł organizować spotkania w spersonalizowanych rzeczywistościach wirtualnych, z wirtualnymi tablicami zawierającymi prezentacje PowerPoint.

Tak, nawet w tym nowym metawersum nadal będziemy męczyć się podczas nudnych prezentacji w PowerPoint'cie. Czy przyszłość nie jest niesamowita?

Nawiasem mówiąc, metaverse to po prostu termin określający przyszłość, w której wirtualna, rozszerzona i cyfrowa rzeczywistość przenikają się wzajemnie. W metaverse będziesz mógł wstać z łóżka, założyć zestaw słuchawkowy VR i znaleźć się w swoim wirtualnym miejscu pracy. Albo będziesz w stanie zamienić swój stół obiadowy w arkusz kalkulacyjny Excel dzięki potędze rozszerzonej rzeczywistości.

Metaverse to nie wszystko, ale Microsoft na razie mocno stawia na produktywność. Firma niewątpliwie chce zarobić na tym, że coraz więcej miejsc pracy przestawia się na pracę z domu lub model hybrydowy.

"Ta pandemia sprawiła, że komercyjne przypadki użycia stały się bardziej popularne, nawet jeśli czasami konsumenci czują się jak w science fiction" - powiedział prezes Microsoftu Satya Nadella w wywiadzie telewizyjnym dla Bloomberga.

Nadella użył już technologii Microsoft Mesh, aby odwiedzić oddział COVID po drugiej stronie oceanu, fabrykę Toyoty (TM  ), a nawet Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Mesh odnosi się do modelu, który umożliwia użytkownikom tworzenie i odkrywanie mnóstwa wirtualnych rzeczywistości na różnych zestawach słuchawkowych VR, w tym HoloLens firmy Microsoft.

A jeśli nie posiadasz zestawu słuchawkowego VR, Mesh dla Teams będzie działać również w 2D.

Podczas Ignite Nadella przedstawił koncepcję metawersum jako całkowicie nowej platformy odpowiadającej komputerowi stacjonarnemu lub smartfonowi.

Powiedział, że technologia stojąca za metaverse pozwoli ludziom "wbudować informatykę w realny świat, a świat realny w informatykę - wprowadzając realną obecność do dowolnej przestrzeni cyfrowej".

Dzięki Mesh Microsoft już wyrobił sobie niszę w tej jeszcze hipotetycznej przyszłości. Według wiceprezesa Microsoftu, Jareda Sparto, firma konsultingowa Accenture (ACN  ) wykorzystała Mesh do stworzenia cyfrowej kopii swojej siedziby, umożliwiając sobie hostowanie 100 wirtualnych szkoleń dla 10 000 pracowników podczas pandemii.

I choć koncepcja pojawienia się w pracy jako animowany awatar może wydawać się urocza na początku, Microsoft ma nadzieję, że aktualizacja ograniczy stres związany z koniecznością spędzenia całego dnia na wirtualnych spotkaniach.

"Uderzyło nas zmęczenie spotkaniami w wirtualnym świecie", powiedziała Nicole Herskowitz, menedżerka dla Microsoft Teams, w rozmowie z The Verge. "Po maksymalnie 30 lub 40 minutach spotkania, bardzo trudno było pozostać zaangażowanym i skupionym".

Kiedy aktualizacja Teams zostanie wprowadzona w 2022 r., będziesz mógł podnieść rękę i wykonywać podobne gesty za pomocą naciśnięć określonych klawiszy, a sztuczna inteligencja będzie animować awatara, gdy będziesz mówić.

"Jesteśmy w stanie interpretować twoje wskazówki głosowe, aby animować awatara, więc sprawia on wrażenie, że naprawdę jest się obecny na spotkaniu", powiedziała The Verge Katie Kelly, główny menedżer produktu dla Microsoft Mesh. "Ważne będą poczucie obecności, rozmowa z kimś, nawiązanie kontaktu wzrokowego i reakcje" - dodała.

Obecność to coś, na co Microsoft zamierza położyć duży nacisk w miarę rozwoju usługi Teams. Spersonalizowane środowiska, bardziej płynne animacje, a nawet możliwość stworzenia prototypu w VR to tylko niektóre z rzeczy, które firma zaprezentowała na konferencji.

Firma nie zapomina również o grach. "Możecie zdecydowanie oczekiwać, że będziemy działać w przestrzeni gier" - powiedział Nadella na konferencji. Nazwał Halo, Minecraft i Flight Simulator, trzy klejnoty w koronie działu gier Microsoftu, metawersami samymi w sobie.

"W pewnym sensie są one dzisiaj 2D, ale pytanie brzmi, czy można teraz przenieść je do pełnego świata 3D. Z pewnością planujemy to zrobić" - powiedział.