Spółka Sony (SNE  ), głównie dzięki przemysłowi związanemu z PlayStation, od lat kwitnie, a akcje firmy niedawno dotknęły poziomów sprzed dekady. Firma, w bieżącym, trudnym dla technologii roku, na fali dobrze przyjętych raportów finansowych, radzi sobie dużo lepiej niż szeroki rynek osiągając stopę zwrotu 13 proc. (stan na 20.11). Jak na takiego kolosa, to bardzo dobry wynik, zważywszy na ostatnią wysoką niestabilność sektora technologicznego.

Segment gier, usług finansowych czy muzyczna działalność wydawnicza to główne źródła dochodów dla spółki. Konsola PlayStation 4, która właśnie rozpoczęła szósty rok życia na rynku, nadal absolutnie dominuje w obecnej generacji konsol, notując nieprzerwanie bardzo dobrą sprzedaż, tak samo jak rozbudowany ekosystem wokół produktu przynoszący spółce zadowalającą sprzedaż oprogramowania czy stałe dochody z subskrypcji usług online. Przemysł rozrywkowy związany z gamingiem to w ostatnich latach i miesiącach fundament działalności.

Rok 2018 jest przełomowym okresem dla Sony PlayStation. Gry takie jak God of War czy Spider-Man okazały się hitami sprzedaży w tym roku, przy czym ten drugi tytuł rozbił bank ustanawiając rekord wszech czasów dla najszybciej sprzedającej gry konsolowej, którą nabyło w ciągu pierwszych trzech dni od premiery aż 3,3 mln graczy (God Of War zanotował 3,1mln !). To niezły wyczyn, biorąc pod uwagę, że firma tworzy gry od ponad dwóch dekad, a na rynku obecnych jest więcej konkurencyjnych ofert niż kiedykolwiek wcześniej. Te mocne wyniki sprawiły, że akcje firmy Sony osiągnęły rekordowo wysoki poziom we wrześniu. Jednak chwilę później musiały się poddać rynkowi niedźwiedzia, mimo że firma opublikowała imponujące wyniki za drugi kwartał.

Raport, w którym spółka pochwaliła się bardzo dobrymi wynikami i przy okazji podniosła całoroczne prognozy, ukazał się 30 października. Spółka zakomunikowała przychody w kwocie 19,6 mld USD oraz dochody netto 1,6 mld USD. Przez cały bieżący rok Sony spodziewa się wzrostu przychodów o 1 proc., i wyniku netto o 41 proc. To znacznie powyżej konsensusu analityków, którzy oceniali potencjał spółki na mniej niż 1 proc. wzrostu sprzedaży oraz zaledwie 2 proc. wzrostu zysku netto.

Swój udział w dobrym wyniku będzie miała również sekcja filmowa, gdzie zauważalne jest ożywienie po kilku latach stagnacji. Październikowa premiera "Venom", będący pochodną serii Spider-Man, jest na dobrej drodze do uzyskania ponad 700 mln USD przychodów ze sprzedaży biletów, natomiast "Hotel Transylwania 3: Letnie wakacje" również zarobił imponujące 0,5 mld USD. Wcześniej okrągły 1 mld USD zarobił "Jumanji:Witamy w Dżungli", a także nowy "Spider-Man". Wygląda na to, że segment filmowy Sony wygląda najlepiej od lat.

Sony ma złożoną strukturę, niemniej jednak obecnie to właśnie gaming stał się podstawą biznesu spółki. Świat obserwuje konkurencję z nowym Xbox firmy Microsoft (MSFT  ), śledzi również przesłanki wskazujące, że Alphabet (GOOG  ) może uruchomić platformę do gier strumieniowych w niezbyt odległej przyszłości. Sony ma sobą silną kolekcję gier komputerowych i studiów deweloperskich, więc nie jest tak, że imperium gier firmy jest zagrożone z dnia na dzień, jeśli następca PS4 nie byłby w stanie powtórzyć sukcesu. Jednak duża część wyników osiągniętych w dziale gier w ostatnich latach pochodzi z usług subskrypcji online, przychodów z licencjonowania od niezależnych wydawców na konsoli i innych korzyści związanych z posiadaniem platformy sprzętowej.