Unity Software (U  ) zadebiutuje w piątek na rynku papierów wartościowych. Oczekuje się, że cena jej akcji na otwarciu wynosić będzie od 44 do 48 USD, ponieważ ma nadzieję zebrać 1,2 mld USD przy wycenie wynoszącej 12 mld USD. Spodziewana wycena podczas IPO wzrosła ostatnio z przedziału 32-36 USD, tym bardziej, że niedawni giełdowi debiutanci mogą się pochwalić bardzo udaną pierwszą emisją, z których najbardziej w pamięć zapadnie wielu Snowflake (SNOW  ).

Unity to firma oferująca środowisko do tworzenia gier. Sama siebie określa wiodącą na świecie platformą do tworzenia i obsługi interaktywnych treści 3D w czasie rzeczywistym. Jak na razie platforma ta jest wykorzystywana głównie przez twórców gier, ale Unity wierzy, że ostatecznie będzie wykorzystywana w różnych branżach, w tym do celów szkoleniowych, inżynieryjnych, architektonicznych, produkcyjnych i rozrywkowych.

Sukces Unity

W ciągu ostatniego roku Unity uzyskała przychody w wysokości 541 mln USD, a w przyszłym roku przewiduje odnotować przychody w wysokości 700 mln USD. Obecnie firma ma 1,5 miliona aktywnych twórców miesięcznie w 190 krajach. Do tej pory pobrano 3 miliardy gier stworzonych przez twórców wykorzystujących silnik Unity na ponad 1,5 miliarda urządzeń.

Nieco ponad połowa gier z pierwszej setki w sklepach Apple (AAPL  ) i Google (GOOG  ) powstała na platformie Unity. Co więcej, około 50% gier konsolowych również zostało zbudowanych na platformie Unity.

W swoim formularzu S-1 Unity jako całkowitą wartość możliwości jej rynku podała 29 mld USD, co obejmuje gry wideo i inne użycia platformy. Podczas gdy gry wideo stanowią obecnie główny obszar jej działalności, inne obszary postrzega jako źródła przyszłego rozwoju. W swoim prospekcie emisyjnym firma Unity stwierdziła: "Postępy w rozwoju mocy obliczeniowej i przepustowości umożliwiają eksplozję interaktywnych treści 3D w czasie rzeczywistym - gry przodują w tym temacie, choć obecnie szybko rozprzestrzenia się to także na inne branże".

Jak Unity zarabia pieniądze

Unity generuje zyski, pomagając swoim twórcom zarabiać na swoich grach. Co ważne, nie pobiera opłat za korzystanie z jej platformy, dopóki gry nie osiągną określonej liczby pobrań. Następnie daje twórcom wiele możliwości zarabiania pieniędzy, w tym poprzez reklamy i zakupy w aplikacji.

W pewnym sensie Unity jest trochę jak Shopify (SHOP  ), tylko dla twórców gier wideo. Shopify pomaga małym firmom w budowaniu obecności w sieci i sprzedaży online. Zarabia na tym, że firmy sprzedają swoje produkty na platformie spółki. Tworzy dla nich narzędzia do zwiększenia sprzedaży, więc obie te firmy oferują podobne korzyści ze współpracy.

Unity stworzyło podobny biznes. Buduje oprogramowanie i narzędzia, aby pomóc deweloperom na swojej platformie w tworzeniu gier, a następnie pomaga im zarabiać na swoich produktach. Obecnie 29% przychodów Unity pochodzi z opłat pobieranych na jej platformie od twórców popularnych gier, podczas gdy 61% pochodzi z części zysków pobieranej z monetyzacji gier.

Perspektywy spółki

Unity jest w stanie przyciągnąć na swoją platformę utalentowanych, niezależnych programistów, ponieważ mogą oni testować pomysły za darmo i są obciążani kosztami tylko wtedy, gdy ich gry staną się popularne. Oprogramowanie firmy pozwala również w łatwy sposób udostępniać gry na wszystkich typach urządzeń, konsol i aplikacji. Wiele firm produkujących gry wideo przestawia się na budowanie swoich gier na platformie Unity, ponieważ pozwala im ona skupić się wyłącznie na tworzeniu gier, a nie na budowaniu silników gier, a następnie na ich tworzeniu.

Kolejną korzyścią dla Unity jest fakt, że jej głównym konkurentem jest firma Epic Games, która ma obecnie konflikt z Apple i Google, a to z kolei może zniechęcać deweloperów do korzystania z jej platformy. Ponadto Epic Games musiało obniżyć ceny, które pobiera od deweloperów, w odpowiedzi na możliwość bezpłatnego korzystania z Unity. Firma Epic również sama produkuje gry, czego Unity nie robi, więc nie stanowi konkurencji dla użytkownikami swojej platformy.

Unity ma wiele cech wspólnych z niedawnymi debiutantami giełdowymi, którzy przeprowadzili bardzo udane pierwsze oferty publiczne. Gdy deweloper zbuduje grę na platformie, prawdopodobnie pozostanie jej lojalnym użytkownikiem. Co więcej, istnieje również duże prawdopodobieństwo, że taki użytkownik będzie kontynuować korzystanie z Unity, kiedy narzędzia firmy będą mu już dobrze znane. Struktura opłat jest również podobna do wielu produktów SaaS, które charakteryzują się niskimi kosztami początkowymi rosnącymi wraz z wykorzystaniem produktu.

Ponadto sprzedaż Unity rośnie na poziomie ponad 50%. Biorąc pod uwagę popularność gier, zwłaszcza wśród młodzieży, rośnie również całkowita wielkość rynku. Zamiast zarabiać na sprzedaży gier wideo, Unity tworzy ich infrastrukturę. W czasie gorączki złota największy sukces odniosły nie te osoby, które wydobywały złoto, ale osoby sprzedające ubrania górnikom, łopaty i inny sprzęt. Rola Unity na rynku gier wideo jest bardzo podobna.