W bardzo pracowitym tygodniu dla sektora IPO, największą ofertę złoży AppLovin, firma z siedzibą w Pało Alto w Kalifornii, która została założona w celu opracowywania narzędzi dla programistów aplikacji mobilnych. Debiut w środę 14 kwietnia.

Branża gier mobilnych jest w rozkwicie, a apetyt na rozrywkę tego typu gwałtownie wzrósł przez pandemię COVID-19, gdy ludzie pozbawieni części rozrywek, szukali jej w internecie.

Giełdowy debiut będzie niejako zwieńczeniem jubileuszu 10-lecia działalności firmy. AppLovin (APP  ) została założona przez Adama Foroughi, byłego tradera instrumentów pochodnych, a potem współzałożyciela dwóch innych firm zajmujących się technologiami reklamowymi. Początkowo AppLovin współpracował ze swoimi klientami w celu rozwijania aplikacji na smartfony, jednak z czasem model biznesowy uległ zmianie i dziś AppLovin stał się dużym graczem zarówno w grach mobilnych, jak i świadczeniu usług marketingowych dla aplikacji.

AppLovin to platforma chmurowa przeznaczona na twórców aplikacji mobilnych, zawierająca szereg narzędzi programistycznych, pozwalających na automatyzację, optymalizację marketingu i monetyzację. Innymi słowy AppLovin ma wspomagać niezależnych twórców aplikacji w zaistnieniu, ich wzroście i pozyskiwaniu nowych użytkowników.

AppLovin to ogromny internetowy biznes, z którego usług każdego dnia korzysta 410 miliona użytkowników. Poza kombajnem narzędzi wspomagającym programistów, spółka od 2018 roku jest silnie obecna jako producent własnych aplikacji, poprzez zdywersyfikowaną na całym świecie ofertę ponad 200 darmowych gier mobilnych, obsługiwaną przez portfolio 12 studiów, jak Machine Zone, Belka Games, PeopleFun i Firecraft Studios. Część z nich jest własnością AppLovin (który od 2018 roku wydał na przejęcia 1 miliard USD), a z innymi współpracuje. Szacuje się, że każdego dnia z aplikacji z portfela AppLovin korzysta prawie 32 miliony użytkowników. Dywersyfikacja 'apkowego' biznesu ma wzmacniać przewagi konkurencyjne i realizować model biznesowy AppLovin bazujący na szybkim wzroście, także w skutek przejęć. Ostatnie z nich z lutego 2021 roku to akwizycja o wartości 1 miliarda USD niemieckiej firmy Adjust zajmującej się atrybucją, pomiarami i analizami aplikacji mobilnych.

Oferta AppLovin ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie na rynku, w którym niezależni twórcy mają istotne problemy w konkurowaniu na wysoce zatłoczonym rynku, na którym ponad 4,8 miliona aplikacji mobilnych jest dostępne w dwóch wiodących sklepach Apple App Store i Google Play. Według badań, według stanu na 2019 rok, około 4/5 wszystkich pobrań 'apek' zostało wygenerowanych przez ledwo 1% autorów.

Ostatnie wyniki finansowe wskazują na bardzo silny wzrost przychodów, zwiększenie zysków brutto i ujemny bilans netto. Przychody wyniosły 1,45 miliarda USD w 2020 r., tj. wzrost o 46% r/r z 994,1 miliona USD w 2019 r. Skalowanie kosztuje, w 2019 roku straty netto wyniosły 119 miliona USD, natomiast w 2020 było to 125,9 miliona USD pod kreską.

W ramach IPO AppLovin planuje sprzedać 25 milionów akcji po średniej cenie 80 USD i pozyskać tą drogą około 2 miliardy USD brutto. Sprzedaż akcji po tej cenie, dałaby firmie wycenę około 28,3 miliarda USD. Środki pozyskane z IPO firma przeznaczy na ogólne cele korporacyjne, kapitał obrotowy, częściową spłatę zadłużenia i przyszłe przejęcia.

Gry mobilne i aplikacje to ostatnio modny temat na debiuty przy Wall Street, a akcje sprzedają się jak gorące bułeczki. Tylko w tym roku na parkiecie zainaugurowano notowania właściciela aplikacji randkowych Bumble i Badoo, platformy gamingowo-społecznościowej ROBLOX czy izraelskiego producenta gier mobilnych i kasynowych.