Podczas ostatniej konferencji Xboksa na targach E3 Microsoft pochwalił się przejęciem sporej ilości firm zajmujących sie tworzeniem gier komputerowych. Celem koncernu jest powiększenie i urozmaicenie katalogu unikalnych tytułów, które nie są dostępne na innych konsolach. W ten sposób przedsiębiorstwo zyska szansę na umocnienie swojej pozycji na rynku zdominowanym obecnie przez Sony (SNE  ) oraz konsolę PlayStation.

Szef działu Xbox Phil Spencer poinformował w niedzielę, że Microsoft dokonał przejęcia Ninja Theory, Playground Games, Undead Labs czy Compulsion Games. Zadaniem tych czterech zespołów będzie tworzenie unikalnych gier first party przeznaczonych wyłącznie na konsolę Xbox One. Zmiany czekają także użytkowników abonamentowej usługi Xbox Game Pass, która gwarantuje dostęp do ponad setki różnych tytułów.

Według Spencera Microsoft próbuje stworzyć własną, wykorzystującą technologię chmurową platformę strumieniowania gier na wszystkich dostępnych urządzeniach. "Nasi inżynierowie od chmury budują sieć strumieniowania gier, by umożliwić gaming w jakości konsolowej na dowolnym urządzeniu" - powiedział szef działu Xbox.

Dodał także: "Gaming rozwija się najprężniej właśnie teraz. W tym ważnym okresie nieustannie sprawdzamy, jakie gamingowe bariery jesteśmy w stanie przekroczyć następnym razem".

Mimo iż nie podano żadnych konkretnych informacji na temat terminu uruchomienia platformy, z wypowiedzi Spencera można wnioskować, że będzie ona dostępna w ciągu trzech lat. Warto wspomnieć, że wiele spółek próbowało stworzyć podobnie działającą usługę streamingową, jednak ponieważ jest to duże wyzwanie, produkty końcowe nie dawały pełnej satysfakcji. Dobrym tego przykładem jest Sony, które nabyło platformę do grania w chmurze OnLive tylko po to, by po chwili ją zamknąć. Jeszcze wcześniej przedsiębiorstwo przejęło Gaikai, które ostatecznie stało się częścią usługi PlayStation Now. Nvidia również podejmuje próby stremowania gier na komputery, ale nie zdołała znaleźć rozwiązania, które całkowicie zadowoliłoby graczy.

Podczas E3 Phil Spencer opowiedział nieco o przyszłych losach Xboksa. Zgodnie z jego słowami pracownicy Microsoft są "mocno zaangażowani w projektowanie następnej generacji konsol Xbox". "Nasi eksperci z Microsoft Research tworzą właśnie AI na miarę gamingu przyszłości, by światy oraz nasze ulubione postacie były bogatsze oraz bardziej realistyczne" - wyjaśnił Spencer.

Niedawno przejęte firmy zostaną włączone do marki Microsoft Studios, tak samo jak The Initiative - nowe studio kierowane przez Darella Gallaghera, byłego szefa Crystal Dynamics. Do Microsoft Studios należy już na przykład Halo-maker 343 Industries czy zespół stojący za produkcją Minecrafta. Ten ostatni został kupiony przez giganta technologicznego w 2014 roku za 2,5 mld dolarów.

Ze względu na fakt, że technologie AR oraz VR nie są już tylko wymysłami właściwymi dla opowiadań science-fiction, Microsoft ma możliwość obrania całkiem nowego kierunku działalności, szczególnie biorąc pod uwagę dużą konkurencyjność na innych rynkach, na przykład na rynku oprogramowania.

Właśnie dlatego tak wiele uwagi poświęcono strumieniowaniu. Przy odpowiednio zaawansowanej technologii jest ono w stanie całkowicie odmienić naturę gamingu. Gracze nie będą uwiązani wyłącznie w domach, lecz zyskają możliwość komunikowania się z gamerami z całego świata o dowolnej porze z niespotykaną dotąd łatwością.